Porady lekarskie i e-recepty bez wychodzenia z domu

W okresie wzmożonej aktywności wirusów, osoby przewlekle chore nie muszą osobiście odwiedzać lekarza, aby kontynuować leczenie. Po konsultacji telefonicznej bądź poradzie online mogą otrzymać e-receptę SMS-em lub e- mailem.

Osoby cierpiące na choroby przewlekłe i regularnie zażywające te same leki, nie muszą osobiście udawać się do lekarza po receptę na kontynuowanie leczenia. Dzięki wprowadzeniu e-recepty, lekarz po konsultacji np. telefonicznej czy online, może wystawić zdalnie e-receptę, którą pacjent odbierze na telefonie (SMS) albo komputerze (e-mail). Pacjenci, którzy do tej pory nie korzystali z tej postaci e-recepty, muszą aktywować powiadomienia na swoim Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) dostępnym pod adresem pacjent.gov.pl.

e-racepty bez wychodzenia z domu

Jak włączyć powiadomienia na Internetowym Koncie Pacjenta?

  1. Należy zalogować się do internetowego konta pacjenta. Potrzebny jest do tego profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). Można także zalogować się przez bank PKO BP, jeśli posiadamy konto internetowe iPKO lub Inteligo.
  2. Należy wejść w zakładkę – Moje konto/Edytuj dane i wpisać numer telefonu lub adres e- mail. Na Internetowym Koncie Pacjenta znajduje się informacja nie tylko o e-recepcie, ale także nazwa leku, sposób jego dawkowania oraz wysokość refundacji.

Dzięki e-receptom można ograniczyć ryzyko związane z szybko rozprzestrzeniającymi się wirusami, takimi jak koronawirus. Pacjenci mogą skorzystać z e-recepty, a do apteki po lek może pójść ktoś z domowników. To ważne szczególnie w przypadku osób o obniżonej odporności, w podeszłym wieku lub zmagających się z wieloma schorzeniami. Dla nich kontakt z wirusem jest bardziej ryzykowny.

 

Konsultacje telefoniczne z lekarzem rodzinnym dla wszystkich

Wszyscy pacjenci, nie tylko Ci przewlekle chorzy, mogą skorzystać także z konsultacji z lekarzem rodzinnym przez telefon, online lub za pomocą innych środków łączności i tym samym ograniczyć konieczność wychodzenia z domu.

Zgodnie z prawem, możliwa jest pomoc lekarska lub pielęgniarska na odległość za pomocą systemów teleinformatycznych lub łączności. Ostateczną decyzję czy konieczna będzie wizyta w gabinecie, czy wystarczy konsultacja telefoniczna podejmie lekarz po rozmowie z pacjentem.