Przejdź do treści

Przyczyny osłabienia pamięci i koncentracji

    przyczyny osłabienia pamięci

    Co wpływa negatywnie na naszą pamięć i koncentrację? Zwykle wiążemy przyczyny osłabienia pamięci z wiekiem lub zdenerwowaniem. Jednak czynników pogarszających naszą pamięć jest wiele, a część z nich może stanowić dla nas zaskoczenie.

    Krótki i płytki sen osłabia pamięć

    Nie tylko nasze mięśnie potrzebują regeneracji po wysiłku, aby wrócić do sprawności i wzmocnić się. Wypoczynku potrzebuję też nasz mózg, a najlepszym sposobem relaksu dla naszego układu nerwowego jest sen. Niestety, w dzisiejszych czasach, kiedy nie umiemy połączyć w odpowiednich proporcjach pracy i odpoczynku, a problemem staje się wszechogarniający stres i pośpiech, spokojny sen jest na wagę złota.

    Sen powinien być nie tylko spokojny, ale także odpowiednio długi. Średnio człowiek dorosły śpi od 7 do 9 godzin. To czas dla naszego mózgu i całego układu nerwowego na odpoczynek i uporządkowanie informacji z całego dnia. Dobry sen powinien dzielić się na fazę głęboką i płytką. Jest to o tyle istotne, że regeneracja mózgu ma miejsce w czasie fazy głębokiej, a niedostateczna ilość snu głębokiego skutkuje osłabioną pamięcią o koncentracją.

    Jak ważny jest sen doświadczył tego chyba każdy, kto miał źle przespaną noc. Rozdrażnienie, kiepskie samopoczucie nie nastrajają pozytywnie do świata i bliźnich oraz skutecznie zmniejszają naszą efektywności w pracy. Zależności pomiędzy snem, jego jakością a stanem naszej pamięci i umiejętnością koncentracji dowodziły badania opublikowane w materiałach Uniwersytetu w Oxfordzie, w których stan psychofizyczny osoby poddanej zakłóceniom snu był podobny do osoby, która ma w swojej krwi pół promila alkoholu.

     

    Alkohol i używki: istotne przyczyny osłabienia pamięci

    Powszechnie uważa się, że większość ludzi po alkoholu jest senna. Niestety, spożywanie tego napojów alkoholowych „na lepszy sen” to zły pomysł. Na drugi dzień wcale nie obudzimy się wypoczęci i skoncentrowani. Osoba nieuzależniona jeśli nawet zaśnie łatwiej, będzie miała problem z odpowiednią ilością snu w jego fazie głębokiej. Jak już wspomnieliśmy jest ona bardzo ważna dla mózgu i jego regeneracji.

    Szczególnie niebezpieczne jest połączenie alkoholu z innymi toksycznymi dla naszego organizmu używkami.  Przyjmowanie ich przez dłuższy czas może zakłócić funkcjonowanie pamięci, a w niektórych przypadkach znacznie przyspieszyć, nawet o kilka lat, pierwsze objawy demencji. Dzieje się tak na skutek niszczenia przez te szkodliwe substancje połączeń nerwowych odpowiedzialnych za procesy zapamiętywania. To upośledza ludzką zdolność zapamiętywania.

     

    „Odprężający” papieros nie wzmacnia pamięci

    Wielu ludzi sięga po papierosa jako środek, który pomaga się odprężyć i uspokoić. Czy można go zatem traktować jako używkę, która wspomaga zdolność koncentracji? Niestety, nie mamy dla palaczy dobrych wiadomości. Nikotyna bardzo szybko wprowadza nas w nastrój relaksu. Niestety, równie szybko ten spokój pryska. Przy sporadycznym paleniu, być może poczucie spokoju, jest zauważalne i dłużej trwające. Niestety przy zwiększonych dawkach nikotyny, nic dobrego o zbawiennym jej wpływie na naszą pamięć i koncentrację nie da się powiedzieć. Wręcz, przeciwnie. Papierosy i zawarte w nich substancje, a zwłaszcza nikotyna, zwężają naczynia krwionośne, czego skutkiem jest słabszy dopływ krwi do mózgu i mniejsze jego dotlenienie. W takim stanie nasz mózg nie jest wstanie pracować efektywnie, czego dowodem są kłopoty z pamięcią.

     

    Nie pal, nie pij, zadbaj o sen

    Oczywistość i banalność powyższej porady nie jest w stanie podważyć  jej prawdziwości. Styl życia jaki prowadzimy, ma bardzo istotny wpływ na naszą sprawność umysłową, przejawiająca się m.in. w dobrej pamięci i umiejętności koncentracji na wybranym zadaniu.

    Do stylu życia zaliczamy także nasze nawyki i zwyczaje. Zadbajmy o sen przygotowując odpowiednie zaciemnienie w sypialni i wietrząc pomieszczenie. Dotleńmy mózg, idąc na spokojny spacer odpowiednio wcześniej przed położeniem się do snu. Pamiętajmy, by starać się kłaść do łóżka o stałych porach. Unikajmy prokrastynacji snu – nie oglądajmy telewizji do późna, nie zabierajmy do sypialni telefonu komórkowego.

    Wprowadźmy do naszego jadłospisu pokarmy zwierzęce i roślinne, które są bogate w witaminy i minerały przyjazne naszemu układowi nerwowemu. Na naszym stole powinny zagościć takie produkty jak ryby, orzechy, jaja, gorzka czekolada produkty zbożowe i kakao.

    Najprostsze rzeczy bywają najtrudniejsze do wdrożenia. Warto jednak nad sobą popracować bo zdrowy tryb życia przyniesie nam wymierne korzyści. Nasz mózg będzie pracował efektywniej w krótszym okresie czasu, a zapamiętanie prostego numeru telefonu, adresu, listy zakupów, czy słówek przy poznawaniu kolejnego języka przyjdzie nam o wiele łatwiej. Przyczyny osłabienia pamięci są różne, ale część z nich tkwi w naszych życiowych wyborach.

    W przypadku objawów osłabienia pamięci warto umówić sie na wizytę u neurologa na Targówku w Medicers. Zapraszamy.

     

    Foto tytułowe: Freepik.com

    Call Now Button