Witamina D3 – zdrowe kości i układ krążenia, lepsza odporność

witamina d3

Witamina D3 jest bardzo istotna dla prawidłowego rozwoju oraz zdrowia dzieci. Jak zapewnić jej właściwy poziom najmłodszym?

W Polsce mamy warunki naturalne, które nie pozwalają nam praktycznie uniknąć suplementacji witaminy D3. Wpływa ona na nasz układ kostny, odpornościowy, a także układ krążenia. Witamina D3 w niewielkim stopniu może być dostarczona z pokarmem. Większość zapotrzebowania dziennego na tę witaminę nasz organizm wytwarzać powinien sam, do tego jednak potrzebne jest przebywanie na słońcu – w Polsce od wiosny jesieni do wiosny ilość światła słonecznego jest zbyt mała. Dodatkowo nasz tryb życia często nie sprzyja odpowiednio długiej ekspozycji na światło słoneczne – spędzamy dużo czasu w biurach, domach, szkołach itp. Dlatego dietetyk na ogół zaleca suplementowanie witaminy D.

Jak powstaje witamina D3?

Proces wytwarzania przez organizm witaminy D3 wymaga światła słonecznego, dzięki któremu do skóry przenika promieniowanie ultafioletowe. Zmienia ono obecny w naszych tkankach 7-dehydrocholesterol w tzw. prewitaminę D3. Aby organizm mógł korzystać z witaminy D3 potrzebny jest jeszcze proces hydroksylacji. Dodatkową trudność w pozyskiwaniu witaminy D3 stanowi fakt, że konieczne jest wystawianie na promienie słoneczne odkrytej skóry – jeśli jesteśmy ubrani od stóp do głów, jak to dzieje się jesienią i zimą, niewiele na tym skorzystamy. Niedobory witaminy D3 ma około 90% mieszkańców Polski. Dotyczy to wszystkich krajów położonych w naszym regionie Europy.

Dlaczego witamina D3 jest ważna dla organizmu?

Witamina D3 jest niezwykle istotna dla naszej odporności. Przyczynia się też wydatnie do regulacji poziomu wapnia w organizmie, a co za tym idzie ma duży wpływ na zdrowie naszych kości, chrząstek, stawów i funkcjonowanie układu krwionośnego – zwłaszcza regulację ciśnienia. Brak witaminy D3 wpływa niekorzystnie na działanie mózgu oraz ryzyko wystąpienia cukrzycy.

Szczególnie ważną rolę odgrywa utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D3 w dzieciństwie, w okresie, gdy kształtuje się szkielet człowieka, a także wcześniej, na etapie życia płodowego. Bez witaminy D3 pogarsza się mineralizacji kości.

Co jeść, aby uzupełniać witaminę D3?

Żywność może być źródłem witaminy D3, ale jeśli nie zadbamy o ruch na świeżym powietrzu czy częste spacery, trudno będzie nam utrzymać jej właściwy poziom polegając na żywności. Do naszego jadłospisu na pewno powinny trafić ryby oraz przetwory mleczne, takie jak żółte sery i masło. Pomocne będzie też zadbanie o dostarczenie organizmowi odpowiednich dawek magnezu, którzy wpływa na poziom witaminy D3.

Aktywność fizyczna, zwłaszcza na świeżym powietrzu jest ważna nie tylko ze względu na ekspozycję na światło – w kontekście niedoborów witaminy D3 otyłość odgrywa negatywną rolę. Tkanka tłuszczowa absorbuje witaminę D3 i powoduje, że spada jej poziom we krwi.

Na temat utrzymania odpowiedniego poziomy witaminy D3 warto porozmawiać z dietetykiem. W przychodni Medicers Zacisze Targówek czeka na Państwa doświadczony dietetyk Agnieszka Bandura. Zapraszamy na wizytę.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdki (Głosów:29 Średnia: 3,76 z 5)
Loading...